Ročně to na SŠ zabalí 35 000 studentů. Jejich vzdělání mezi 15. a 19. rokem nemá žádný oficiální výstup.
Volba střední školy je náročné rozhodnutí, které výrazně ovlivní směr studentova života– od jeho profesní dráhy až po osobní wellbeing. Statistiky ukazují, že ne vždy se toto rozhodnutí povede:
- Předčasně ukončí střední školu přibližně 6,7 % tedy 35 000 studentů. V některých regionech, jako jsou Ústecký a Karlovarský kraj, však tento podíl dosahuje až 15 %. (MŠMT)
- Téměř polovina studentů (48 %) by si po dokončení studia zvolila jiný obor nebo školu. Tento problém je obzvlášť patrný mezi žáky učňovských oborů, kde je míra nespokojenosti ještě vyšší. (iRozhlas)
- Třetina žáků i jejich rodičů uvádí, že jim při výběru školy chyběla odborná podpora nebo kariérní poradenství. To často vede k neinformovaným rozhodnutím, která neodpovídají skutečným zájmům a schopnostem dítěte. (Trexima)
Tyto údaje ukazují, jak klíčové je volit školu, která odpovídá osobnostním předpokladům, zájmům a ambicím dítěte. Správná volba může nejen předejít stresu a předčasnému ukončení studia, ale také zajistit dlouhodobou spokojenost, sebedůvěru a pevný základ pro budoucí kariéru. Víme, že tento proces je pro rodiny náročný, a proto nabízíme individuální konzultaci zdarma v délce 60 minut. Během ní pomáháme získat základní orientaci v možnostech vzdělávací cesty dítěte, která bude odpovídat jeho potřebám a cílům.

Jak skloubit hodnoty rodiny, osobnostní předpoklady dítěte a požadavky měnící se společnosti?
Volba střední školy už dávno není o tom, jaké školy jsou poblíž rodného města. Jedná se o proces, který vyžaduje sladění tří klíčových faktorů. Hodnoty rodiny ovlivňují, jakým směrem chtějí rodiče své dítě vést – ať už je to důraz na prestiž, praktické uplatnění nebo individuální přístup. Osobnostní předpoklady dítěte pak hrají zásadní roli v tom, aby škola odpovídala jeho talentům, zájmům a stylu učení. Dnešní mladí lidé se cítí sebevědomě a spokojeně především v prostředí, kde mohou realizovat své silné stránky a okolí naslouchá jejich vzdělávacím potřebám. Jako školní psycholog a terapeut se setkávám se studenty, kteří kvůli špatné volbě školy přestaly jíst, spát a potýkají se s depresemi.
Zároveň je třeba vzít v úvahu i požadavky společnosti, která se rychle mění. Moderní svět oceňuje flexibilitu, kreativitu, digitální dovednosti a schopnost řešit komplexní problémy. Škola by proto neměla být jen místem, kde dítě získá vědomosti, ale také prostorem, který ho připraví na budoucí výzvy. Téma budoucnosti pracovního prostředí sledujeme díky konferencím psychologie práce a organizace a v českých i zahraničních HR magazínech. Faktem je, že na malých městech je osvěta v tomto tématu minimální. Rodiny, které nejsou obeznámeny s vizí trhu práce často volí méně perspektivní obory, což je škoda.
Najít rovnováhu mezi těmito třemi faktory je náročné především kvůli tomu, že v ČR není kvalitně zřízená profesionální služba, která by pomohla rodinám se zorientovat.
V zemích jako Finsko a Nizozemí, kde je kvalitní a důkladné kariérní poradenství nedílnou součástí vzdělávacího systému, je situace výrazně lepší. Například ve Finsku, kde každá škola poskytuje žákům přístup ke kariérním poradenským službám už od základní školy, dosahuje míra předčasného ukončení studia pouhých 2 %. Tento úspěch lze přičíst komplexnímu a dobře pokrytému systému diagnostiky silných stránek osobnosti, který pomáhá studentům najít jejich cestu dříve, než se dostanou do slepé uličky.
Když jsem studoval v Nizozemí, inspiroval mě tamější systém podpory, a proto jsem se rozhodl přinést ho do České republiky a usnadnit českým studentům proces výběru. Díky zkušenostem s jedním z nejlépe fungujících systémů v Evropě a odbornosti v psychologii naši klienti zpravidla nemíjí terč. Pojďme společně zvednout spokojenost českých studentů.
